Et vægttab handler i bund og grund om at være i et kalorieunderskud over en længere periode.

Er du en gennemsnitlig mand forbrænder du ca. 2.200 kalorier dagligt, og er du en gennemsnitlig kvinde forbrænder du 1.800 kalorier dagligt. Det vil sige, at hvis du indtager dette antal kalorier på en dag, vil du hverken tabe dig eller tage på (vedligeholdelsesindtag). Indtager du flere kalorier, end du forbrænder, tager du på, hvilket vi kalder et kalorieoverskud.

Indtager du derimod færre kalorier end du forbrænder, taber du dig, og dette kalder vi et kalorieunderskud.

Dette lyder jo meget simpelt. Men hvilke parametre kan man så skrue på for at overholde ovenstående regnestykke og holde sit kalorieunderskud?

Hvis du som kvinde gennemsnitligt forbrænder 1.800 kalorier på en dag og synes det er svært at spise mad og holde dig mæt, over en hel dag og stadig holde dig under 1.800 kalorier.

Så handler det om at skrue lidt op for motionen, så du i stedet for kun at forbrænde 1.800 kalorier om dagen, måske kommer op og forbrænder 2.500 om dagen. Derefter kan du skrue lidt på kosten og indtage 2.000 kalorier om dagen, og faktisk stadig tabe dig.

Det handler i bund og grund om kost og motion. Jo mindre mad og jo færre kalorier du kan holde ud at indtage over en hel dag. Jo mindre behøver du at motionere.

Husk på! Du forbrænder også kalorier i din dagligdag, når du går rundt på arbejde, leger med dine børn eller ordner vasketøj. Alt bevægelse gælder i det samlede regnestykke.

Du skal samtidig huske på at det ikke er sikkert, at du ligger inden for ovenstående gennemsnittet. Der er mange faktorer, der spiller ind på dit vedligeholdelsesindtag. Her kan det f.eks. være din alder, vægt, og hvor aktiv du er i din hverdagen.

Ved at klikke her og bruge kalorieudregneren, kan du se hvor mange kalorier du ca. skal indtage dagligt.

Hvor hurtigt kan jeg tabe mig?

Det er helt op til dig hvor hurtigt dit vægttab skal gå. Dette handler blot om hvor stort et kalorieunderskud du ligger i.
Hvis du kun ligger 250 kalorier i underskud om dagen.

Altså forbrænder 2.500 kalorier om dagen, men indtager 2.250. Så tager dit vægttab en del længere tid, end hvis du fx. ligger 800 kalorier i underskud, ved kun at indtage 1700 kalorier om dagen og forbrænde 2.500.

Så du kan justere hastigheden af dit vægttab, ved at justere på kalorieindtaget og kalorieforbrændingen i løbet af din dagligdag.

3 nemme tips til at tabe dig

  • Drik vand eller light produkter (læs mere om at drikke vand) For at indtage færre kalorier gennem væske.
  • Gå 10.000 skridt om dagen. Da det er med til at øge din kalorieforbrænding.
  • Spis frugt og grønt som snacks og mellemmåltider. Sundhedsstyrelsen anbefaler 600g frugt og grønt om dagen. (kilde)

Du kan læse meget mere om kalorieforbrænding i vores artikel omkring motionsformer og kalorieforbrænding

Modtag sundhedsfaglige artikler.

Tilmeld dig og modtag GRATIS artikler om sundhed og fitness.
Holler Box