5 råd til at forebygge ondt i ryggen

  1. Stræk dig hver morgen når du vågner

Det kan lyde som et meget simpelt råd, men det kan gøre underværker, netop fordi ryggen efter en nats søvn kan være en smule sammenkrummet.

Stræk dig derfor ekstra godt, hver morgen når du står op og benyt gerne noget du kan presse imod mens du strækker dig. På den måde får man lige rettet kroppen ud på en ordentlig måde.

  1. Sørg for at sid/stå ordentligt

Når du slænger dig i sofaen, lænestolen eller når du arbejder uanset om det er siddende eller stående, kan det have en stor indvirkning på din rygs velvære.

Sørg for at have en god stol, sofa eller lignende, hvis du arbejder ved et skrivebord, er en god kontorstol et must.

  1. Pas på med vrid i ryggen og tunge løft

Overvej om du i nogle situationer bærer tunge ting eller vrider i ryggen unødvendigt eller uhensigtsmæssigt. Der findes mange jobs og aktiviteter, hvor vrid i ryggen eller tunge løft er en naturlig del af hverdagen, men forsøg at gøre tingene rigtigt så langt hen ad vejen som muligt.

Er der opgaver, der øger presset på ryggen for meget, så tage en snak med din arbejdsgiver om det – din arbejdsgiver er heller ikke interesseret i at du får en rygskade.

  1. Dyrk motion

Når ryggen driller, er det en rigtigt god ide at overveje om det er tid til at dyrke mere motion.

Mange skader kommer af at kroppen ikke bliver vedligeholdt ordentligt og det er noget der vil gavne dig mange år frem. Når man dyrker mere motion, er der mange gode ting der følger med:

  • Færre smerter i ryg, muskler og led
  • Bedre vejrtrækning
  • Mere overskud i hverdagen
  • Du bliver naturligt træt, det kan have positiv effekt på søvnproblemer.
  1. Lav lette rygøvelser

Når ryggen gør ondt, er der en række særlige øvelser, der er ekstra gode at give en chance.

Spørg din læge eller din fysioterapeut, så hjælper de dig godt på vej med noget, der er tilpasset til dit specifikke problem. I nogle tilfælde kan operation faktisk være nødvendigt.

Se også: 5 øvelser til dig med ondt i lænden.

Modtag sundhedsfaglige artikler.

Tilmeld dig og modtag GRATIS artikler om sundhed og fitness.
Holler Box