Vi har samlet de fem bedste hjemmeøvelser til dig med ondt i lænden

Det kan være en utrolig smertefuld oplevelse at døje med ondt i lænd. Det kræver derfor oftest akutte tiltag i form af behandlinger eller øvelser der kan hjælpe dig af med dine smerter i lænden.

Der findes mange råd til forskellige øvelser og metoder som kan afhjælpe og lindre rygsmerter. Hvilke, der præcis hjælper, er individuelt. Følger her fem øvelser, som vi selv finder anvendelige og behjælpelige mod ondt i lænd. Så du både kan forebygge smerterne, men også finde positioner der er behagelige og lindrende at ligge i

Vi har nedenfor beskrevet 5 gode øvelser du kan bruge hvid du har ondt i lænd.

1. Øvelse – Lindrende hvilestilling

Sværhedsgrad ●○○○○○

Er en god hvilestilling du kan bruge, hvis smerterne er vedvarende og du har brug for at ligge i en position der er lindrende for din lænd.

Læg dig fladt på maven, med en god fyldig pude under maven, så du får et lille krum i den nedre rygregion.

Lig i denne position i nogle minutter og se om det kunne være øvelsen der for dine lændesmerter til at forsvinde.

Dette kan også være behjælpeligt hvis du har svært ved at stå oprejst og rette dig ud.

2. Øvelse – Knæ til bryst

Sværhedsgrad ●●●○○○

Er en forebyggende øvelse og til dig med milde smerter i lænden.

Start med at læg dig fladt på ryggen. Derefter lader du dine føder glide op mod numsen, så dine knæ kommer i en oprejst position.

Du tager derefter fat i dit ene knæ/skinneben og trækker det stille og roligt op mod dig selv, til du kan mærke et lille stræk i lænden.

Lad den anden fod blive i gulvet.

Træk i benet så meget som du føler du kan holde til og føler behageligt.

Skift derefter til det andet ben.

Der kan være forskel på hvor langt du kan trække dit venstre og højre ben op til brystet. Det bliver bedre jo mere du laver øvelsen og jeg mere smidig din lænd bliver.

3. Øvelse – Katten

Sværhedsgrad ●●○○○○

Denne øvelse er en øvelse man ofte ser i et Yoga lokale. af gode grunde, for vi finder den faktisk rigtig god og lindrende mod ondt i lænd.

Dette er endnu en gulvøvelse som kræver en smule plads.

Start med at lægge dig på alle fire som en hund eller kat. Derefter finder du roen i din vejrtrækning.

Når du har styr på din vejrtrækning, begynder du langsomt at svaje i ryggen på indåndingerne og krumme i ryggen på udåndinger.

Fortsæt denne øvelse i 2-3 min. – 10 gentagelser eller til du synes du kan mærke lindringen i din lænd.

4. Øvelse – Cobraen

Sværhedsgrad ●●●●○○

I denne øvelse skal du også ligge på gulvet eller på en yogamåtte.

Det er en af de mere simplere øvelser af de 5 vi har udvalgt, men er god til både lindring og forebyggelse af ondt i lænd.

Du starter med at lægge dig fladt ned på jorden.

Derefter sætter du håndfladerne i gulvet, ud fra dine skuldre. Dernæst presser du med dine hænder overkroppen op i en ”cobra” position.

Du kan med fordel bruge dine underarme, hvis det strækker for meget i lænden at holde din krop på håndfladerne.

5. Øvelse – Hofte vrid

Sværhedsgrad ●●●●●○

I denne øvelse skal vi have rygsøjlen og hoften til at arbejde lidt for os.

Du lægger dig igen fladt ned på ryggen med strakte arme og strakte ben.

Du tager derefter det ene ben og ligger over det andet og vrider en smule i hoften. Uden at overanstrenge den.

Meningen er at overdelen af kroppen (ryg og skuldre) skal blive i gulvet mens hoften og underkroppen rotere til den ene side.

Positionen forsøges at holde i ca. 30 sek. Pr. side.

Hjælp mod ondt i lænd

Hvis du har vedvarende smerter i din lænd. Anbefales det at du søger autoriseret hjælp hos en veluddannet fysioterapeut, kiropraktor eller hos egen læge.

Vi håber at nogle af ovenstående øvelser hjælper dig med dine lænde problemmer.

Du vil her kunne læse nogle af vores andre artikler.

Modtag sundhedsfaglige artikler.

Tilmeld dig og modtag GRATIS artikler om sundhed og fitness.
Holler Box