Når du oplever din muskler bliver ømme er eller at musklerne syrer til, er fordi der ophobes mælkesyre. En sådan ophobning af affaldsprodukter i muskulaturen vil føre til, at du føler dig øm og stiv dagen efter træning eller aktivitet. Altså skyldes ømme muskler både en reparationsproces og en øget mængde affaldsprodukter i musklerne. Ømheden er helt normal.

Hvad er DOMS?

I træningsregi vil du måske ofte høre muskel ømhed omtalt som DOMS.
Delayed Onset Muscle Soreness. Altså en ømhed i musklerne, der opstår dagen eller to dage efter træning.

Hvis du fx. dyrker sport for første gang i lang tid. Løber længere end du plejer, eller har givet den ekstra gas i fitness centret.

Ømhed i musklerne er blot et tegn på at du belaster din krop mere end den er vant til.

Mælkesyrer i musklerne

En af forklaringerne på at dine muskler bliver ømme efter hård belastning kan være at musklerne ikke får ilt nok til at honorere den belastning, de udsættes for. Det gør, at der dannes mælkesyre i musklerne, som kan medføre ømhed i musklerne.

En anden forklaring på hvorfor der danner sig mælkesyrer i musklerne, er at der sker små bristninger i dine muskler – altså småskader eller såkaldte mikroskader – Dette sker, som før nævnt, når vi bruger vores muskler mere end normalt. Det gælder både de muskelfibre, som får energi ved at forbrænde ilt og de muskler, som arbejder uden ilt. Mælkesyre dannes, når aktiviteten er hårdere, end det musklerne og kredsløbet kan er vant til og kan honorere med forbrænding af ilt.

Det vil samtidig sige at du kan opbygge din tolerance og ved vedvarende træning, vil du opleve at der skal mere eller hårdere træning til at skabe samme muskel ømhed.

Er det farligt at have muskelømhed?

Det er ikke farligt at have ømme muskler dagen eller dagene efter forhøjet aktivitet.

Det går i sig selv og samtidig bliver mikroskaderne i musklerne ikke kun repareret. Musklerne vil også blive stærkere og dermed bedre forberedt på en større belastning.

Er du først blevet øm efter træning, kan enten vente til det går over, ved at holde dig i ro. Men du kan faktisk også selv være med til at resituerer hurtigere. Altså komme ømheden til livs hurtigere, end ved bare at vente.

Den bedste måde er at være aktiv og bruge kroppen med let belastning, ved fx at løbe en let tur, cykle eller svømme dig en tur. Alternativt kan du massere dine ømme muskler og på den måde holde dem let aktive og derved komme dig hurtigere over din muskelømhed.

 

Modtag sundhedsfaglige artikler.

Tilmeld dig og modtag GRATIS artikler om sundhed og fitness.
Holler Box