Kalorieforbrænding

Kalorieindtag og kalorieforbrænding er nøglen til vægttab og en vedvarende sundere livsstil.

Hvis du gerne vil tabe dig, er et rigtig godt udgangspunktet, at kende sit daglige kaloriebehov. Princippet er enkelt; Indtager du flere kalorier om dagen end du forbrænder, taber du dig ikke. Så derfor er den gyldne regel, at du skal ligge i dagligt kalorie underskud. Hvis du netop spiser mindre end du har behov for, vil du hurtigt opnå vægttab. For nogen er det ligeså nemt, som du lyder. Men ikke for alle er det nemt, at danne sig et overblik over sine kostvaner og justeringer.

For mange er det en stor motivationsfaktor, at se sin kalorieforbrænding i løbet af dagen. Hvilket kan gøres via smart watches (pulsure) eller app på diverse smartphones.

På den måde, kan man danne sig et overblik over intensiteten eller varigheden for, at opnå sin ønskede kalorieforbrænding. Nogle motionsformer resultere, i en højere kalorieforbrænding end andre. Ens kalorieforbrænding afhænger naturligvis af, hvor høj din intensitet er når du motionere – Jo højere intensitet, jo højere kalorieforbrænding, jo mere effektivt.

Tabel over kalorieforbrænding

Fitme vil gerne hjælpe dig til at komme godt i gang, og vil derfor give dig en række værktøjer, som gør dig klogere på din kalorieforbrænding.

Nedenfor finder du vores tabel over forskellige aktiviteter og deres kalorieforbrænding pr. time, for hhv. kvinder og mænd.

  Kalorieforbrænding kvinde 65 kg. Kalorieforbrænding mand 80 kg.
Løb (10,1 – 12,0 km/t) 715 kcal/time 880 kcal/time
Gang (5 km/t) 195 kcal/time 240 kcal/time
Cykling (19,3 – 20,9 km/t) 520 kcal/time 640 kcal/time
Spinning 650 kcal/time 800 kcal/time
Styrketræning 390 kcal/time 480 kcal/time
Crossfit 520 kcal/time 640 kcal/time
Yoga 162,5 kcal/time 200 kcal/time
Fodbold 455 kcal/time 560 kcal/time
Svømning (brystsvømning) 650 kcal/time 800 kcal/time

 

Kalorieforbrænding og kondital

Når du er blevet bevidst om din kalorieforbrænding og forholdet mellem kalorieoverskud og kalorieunderskud. Kan det være væssentligt at finde dit kondital.

Dit Konditallet (konditionstallet) er det der fortælle om kroppens evne til at optage og transportere ilt. En god evne til at optage og transportere ilt er lig med god kondition og et højt kondital.

I artiklen Sådan beregner du dit kondital finder du alt den info du har brug for, for at regne dit kondital ud og komme endnu tættere på dit mål.

Modtag sundhedsfaglige artikler.

Tilmeld dig og modtag GRATIS artikler om sundhed og fitness.
Holler Box