Lad os fortælle dig lidt om svømmetræning.

Der findes rigtig mange gode motionsformer, og det er vigtigt at du finder den form for motion der passer aller bedst til dig og din krop.

Det skal være noget du føler behageligt, overskueligt og noget som du har lyst til at blive ved med at gøre et par gange om ugen.

I denne artikel sætter vi fokus på svømning som motionsform.

Svømning er nemlig et fantastisk redskab, som en del af din genoptræning, opvarmning, vægttab eller som en del af styrketræningsprogrammet.

Hvad er svømningtræning?

Der findes rigtig mange måder at lave svømmetræning på. Her er det også vigtigt du finder en form for svømning der passer dig.

Alt bevægelse i vand kræver energi. Derfor forbrænder du mange kalorier når du fx. Svømmer eller dyrker vandgymnastik.

Nedenfor vil vi komme ind på nogle af de forskellige svømmeformer og deres effekt.

Brystsvømning er en af de meste velkendte svømmeteknikker blandt amatør svømmere. Da den foregår i langsomt tempo og er en af de mest afslappende teknikker.

Der skal svømmes lidt flere baner brystsvømning for at forbrænde mere end fx ved Crawl.

Det er en nem og overskuelig svømmeteknik, der ville være god for de fleste begyndere, der gerne vil igang med svømmetræning.

Crawl er en lidt svære svømmeteknik, men er også den hurtigste af alle teknikkerne.

Det ville være en fordel at vælge at svømme crawl, hvis du svømmer om kap med nogle.

Crawl er en af de teknikker hvor du forbrænder mest, da du bruger meget mere energi.

Butterfly er en noget svære disciplin og anses for at være en af de mest krævende svømmestilarter.

Denne svømmestil ville du som begynder nok ikke skulle starte ud med, da den både er meget fysisk hård og ligeledes meget teknisk krævende.

Det er dog også en af de svømmeteknikker, som forbrænder aller flest kalorier, hvis den er udført korrekt.

Hvis du ikke kan svømme

Hvis ikke du bryder dig om at svømme eller har svært ved det. Er det også rigtig godt for kroppen at gå i vandet, da der hele tiden er modstand på, grundet du er i vandt.

Så en gåtur fra den ene ende a bassinet, til den anden. Kan også være rigtig godt for kalorieforbrændingen.

Alt bevægelse i vand og især svømning forbrænder rigtig mange kalorier, fordi hele kroppen er i bevægelse hele tiden.

Dog er svømmetræning ikke den gyldne vej for dig der vil tabe dig. Det er et rigtig godt redskab til kalorieforbrænding. Men det kræver også en indsats med kost og -livsstilsændringer.

Du kan HER læse vores andre artikler om motionsformer, der ikke kræver du skal i vandet.

Så mange kalorier forbrænder du ved svømning

Svømning er en kanon kalorie forbrænder og godt for både dine muskler og led. Især hvis du lider af forskellige gigtformer.

Kvinde ca. 65Kg Mand ca. 80 kg
Forbrænder 650 kcal/timeForbrænder 800 kacl/time

 

Modtag sundhedsfaglige artikler.

Tilmeld dig og modtag GRATIS artikler om sundhed og fitness.
Holler Box