HIIT træning er en af de mest populære træningsformer, når det gælder kalorie forbrænding.

Hvad er HIIT?

Bogstaverne HIIT står for højintensiv intervaltræning.
Den populærer kaloriedræber, går ud på at man giver den fuld gas i flere korte intervaller ad gangen. Det vigtigste i denne træningsmetode, er at få pulsen helt op når der arbejdes.

HIIT træning kan laves i forbindelse med langt de fleste konditionstræninger, fx cykling, roning, løb, og svømning og derudover også til styrketræning, hvor øvelserne typisk har fokus på de størrer muskelgrupper.

Hvis du vil bruge HIIT træning i praksis, når du fx er ude på din løbetur. Kan du skifte mellem at sprinte i 30 sek. og løbe roligt i 1 min. og derefter sprinte 30 sek. igen. Fortsæt sådan i 15 min.

Du kan også bruge den i din styrketræning ved at lave din øvelse med høj intensitet i 30 sek. og hvile i 10-15 sek. og lave øvelsen igen, eller gå direkte til næste øvelse.

HIIT træning aktivere hele din krop og styrker både konditionen og muskelstyrke.

HIIT træning forbrænder 15 kalorier i minuttet

Ved undersøgelser lavet af University of Wisconsin-La Crosse, med en gruppe testpersoner, viste det sig at efter testpersonerne havde været igennem træningsøvelser, som squats, lunges, pushups, og burpees i 20 sekunder pr. sæt med 10 sekunders pause imellem.  Alle øvelserne blev lavet i fire intervaller af 5 minutter, inden deltagerne måtte gå til den næste øvelse.

”Dette er i øvrigt et godt træningsprogram, til at få trænet hele kroppen”

Fitme.dk

Efter de 20 minutters HIIT træning, havde testpersonerne forbrændt 15 kalorier i minuttet. Det er en hel del mere end man forbrænder ved visse andre træningsformer. Se næste afsnit.

Folkene bag undersøgelsen peger på, at det særligt er den hårde indsats, der er afgørende, når du vil af med de ekstra kalorier.

Ved University of Wisconsin-La Crosse mener man at det er den hårde intensive indsats, der er afgørende for om du smider de ekstra kalorier.

Alle deltagende testpersoner, var i gennemsnittelig form. Undersøgelsen viser også at dem der knoklede hårdest i de 20 minutter, var dem der forbrændte flest kalorier.

Så meget forbrænder du ved HIIT træning

Så mange kalorier forbrænder 30 min. af de forskellige træningsformer.
– HIIT Træning: 390 kcal
– Løbetræning: 285 kcal
Cykle en tur: 276 kcal
Styrketræning: 264 kcal
– Gå en tur: 206 kcal

Det afhænger selvfølgelig også af intensiteten på din træning

Du kan også læse om nogle af vores alternative trænings eller opvarmningsøvelser HER

Modtag sundhedsfaglige artikler.

Tilmeld dig og modtag GRATIS artikler om sundhed og fitness.
Holler Box