Guide til 5-2 kuren.

Der findes rigtig mange slankekure derude, men det kan være svært at finde ud af hvilke der rent faktisk virker og hvilke slankekure der giver DIG de ønskede resultater.

En af de meget velkendte slankekurstyper, er de fastende slanke kure, som den vi vil beskrive i dag.

Hvor du spiser normalt i nogle dage og faster eller delvist faster på andre dage.

Hvad går 5-2 kuren ud på?

5-2 kuren er en kure der foregår over alle ugens 7 dage. Deraf kommer 5-2 kuren.

Kuren består, som det også fremgår af navnet. At man spiser normalt og balanceret i 5 af ugens dage, og faster i 2 af ugens dage.

Rigtig mange mennesker skulle efter sigende have haft utrolig stor succes med denne fastekur. Men det afhænger jo af individet.

Altid husk at reager på de signaler din krop sender dig, når du er på forskellige slankekure.

Sådan skal du spise i 5-2 kuren

De 5 spisende dage.

I de 5 dage hvor du må indtage føde, skal du selvfølgelig ikke bare fylde dig med junkfood.

Du er jo stadig på kur i de her 5 dage. Så overvej derfor stadig hvad du spiser. Få de nærringstoffer og vitaminer kroppen har brug for, så du er mere klar til dine 2 fastende dage.

De 2 fastende dage.

Som hovedregel, må du ikke faste 2 dage lige efter hinanden. Du skal derfor vælge to dage på ugen der ikke er sideliggende, som fx mandag og torsdag.

Men nu tænker du måske det alligevel kan være lidt hårdt ikke at må spise noget i 24 timer.

Men sådan foregår det ikke helt.

For du må faktisk gerne spise 2 måltider i løbet af de 2 fastende dage.

Du må nemlig gerne spise frokost og aftensmad på disse 2 dage. Dog må måltiderne ikke indeholde mere end 250 kcal. (300 for mænd).

Så prøv at find fødevare som har stor volumen i forhold til kcal indhold, som fx vandmelon.

Det kan for nogle godt være rigtig hårdt at være næsten fastende gennem 24 timer. Men bevar fokus og husk at få noget væske drukket i løbet af dagen, for at holde en smule på mæthedsfornemmelsen.

Husk især at drik nok vand! Du kan læse lidt mere om hvor meget vand du skal have i løbet af en dag, lige HER.

På den måde kan du lidt nemmere overskue 5-2 kuren.

 

5-2 kurens fordele og ulemper

Det er en rigtig fin kur, for dem der ikke ønsker at ligge deres kost alt for meget om. Da det eneste man egentlig skal gøre, er at holde sig fastende i 2 dage, hvis man i forvejen spise nogenlunde varieret.

Det kan dog godt være hårdt for nogle at kaste sig ud i en fastende kur til at starte med.

Men det afhænger meget af om man ønsker at ændre sine spisevaner eller mængden og tidspunkterne man spiser på.

Hvis det lyder som en kur for dig, skal du have alt muligt held og lykke med at nå dine slankemål.

Modtag sundhedsfaglige artikler.

Tilmeld dig og modtag GRATIS artikler om sundhed og fitness.
Holler Box